Bouwer Ballast Nedam is van de ondergang gered door een kapitaalinjectie van banken en gaat ook vers geld ophalen bij beleggers. Een overname door een derde partij zit er op korte termijn niet in. Het bedrijf wil wel zijn betrokkenheid bij grote, riskante infrastructuurprojecten afbouwen.

Dat maakte het bouwbedrijf donderdagavond bekend.

Ballast is in financiële problemen gekomen door enorme verliezen die worden geleden op grote infrastructuurprojecten, zoals de werkzaamheden aan de A15 en de A2. Het bedrijf, dat woensdag uit de brand werd geholpen door banken en samenwerkingspartners, waarschuwde de afgelopen maanden al voor een verlies van meer dan 45 miljoen euro.

Bouwbedrijf Ballast Nedam heeft vorig jaar uiteindelijke een nettoverlies van 103 miljoen euro geleden, zo bleek donderdagavond. Vanwege dit verlies en de precaire financiële positie wordt er over 2014 geen dividend uitgekeerd.

Het bedrijf sprak zelf van een moeilijk jaar, waarin een ,,dramatisch” operationeel verlies van 65 miljoen euro werd geboekt. De omzet zakte vorig jaar met 100 miljoen euro naar 1,1 miljard euro. De orderportefeuille kromp met een half miljard naar 1 miljard euro.

Infrastructuur afbouwen

De pijn werd vooral geleden bij de divisie Infrastructuur. Die leed een operationeel verlies van 59 miljoen euro, bij een omzet die met 16 procent afnam. Hier spelen vooral de kostenoverschrijdingen op het project A15 Maasvlakte-Vaanplein het bedrijf parten. Die zijn al opgelopen tot 318 miljoen euro, waarvan 40 procent voor rekening komt van Ballast.

Het bouwbedrijf verkoopt een groot deel van zijn belang in het A15-project aan samenwerkingspartners Strukton en Strabag en gaat zich alleen nog richten op minder complexe projecten. De infrastructuurtak moet daarom krimpen. Over de concrete gevolgen voor het personeel maakte het bedrijf donderdag niets bekend.

Ballast ziet lastig markt, ook in 2015

De marktomstandigheden blijven voorlopig lastig, voorspelde het bedrijf. Alleen op het vlak van de woningbouw lijkt enige verbetering zichtbaar, maar de effecten daarvan zullen in 2015 zeker nog niet merkbaar zijn.

De omzet en het resultaat in het eerste kwartaal van dit jaar voldeden aan de verwachtingen, meldde Ballast Nedam zonder concrete cijfers te verstrekken. De infrastructuurmarkt bleef daarbij ,,onverminderd slecht met grote concurrentie en een laag prijsniveau''

Nieuwe leningen en aandelenemissie

De bouwer gaf ook details over het nieuwe akkoord met geldschieters dat het bedrijf uit de acute financiële problemen moet helpen. Het eigen vermogen van het bedrijf was per eind 2014 namelijk teruggevallen tot 11 miljoen euro, ofwel 2 procent van het balanstotaal. Eind 2013 was dat nog 90 miljoen euro, of 11 procent van het balanstotaal.

Ballast Nedam dreigde in grote financieringsproblemen te komen, maar heeft eind april een akkoord gesloten met een groep banken en collega Strukton. Daarbij krijgt het bedrijf in de tweede helft van 2015 overbruggingsleningen van een bankensydicaat en Strukton ter waarde van 20 miljoen euro. Verder krijgt Ballast Nedam voor 63 miljoen euro aan achtergestelde leningen en een doorlopende kredietfaciliteit. Tot slot is er een garantiefaciliteit van 265 miljoen euro die gekoppeld is aan het afbouwen van grote infraprojecten.

Naast deze leningsovereenkomsten wil Ballast Nedam in de loop van het jaar via een aandelenemissie vers geld ophalen bij beleggers.

Overnamegesprekken liggen stil

Een overname van het bedrijf is op korte termijn niet aan de orde, zo meldde de bouwer. "Momenteel vinden er geen gesprekken meer plaats over een mogelijke fusie of overname. "

Wel kijkt Ballast Nedam met één van de partijen waarmee is gesproken naar "overname van een deel van de infrastructuur activiteiten. Over de uitkomsten bestaat nog geen zekerheid. In het belang van de onderneming zal Ballast Nedam strategische opties altijd actief blijven verkennen."

bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl